Chocolate chip cookies

Jag har lånat hem en bok från biblioteket: A piece of cake/Leilja Lindholm

Gillar hennes recept, hon "pimpar" upp enkla originalrecept.
Som det här:

White chocolate chip ginger cookies:
ca 25 kakor

125 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1/2 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
100 g vit choklad
1 tumstor bit färsk ingefära

Vispa smör, socker och riven ingefära krämigt och rör i ägget.
Blanda vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt och vänd ner i smeten.
Hacka chokladen grovt, blanda med degen.
Man kan byta ut den vita chokladen mot mörk 70% choklad, men byt då ut ingefäran mot skalet av en lime.
Forma till en rulle, ca 5 cm i diameter och rulla in den i bakplåtspapper eller plastfolie. Frys den sedan i ca 30 min.
Sätt ugnen på 180°
Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och lägg på en plåt på bakplåtspapper .
Grädda kakorna gyllene mitt i ugnen ca 10 min.



Smaskiga, lite mjuk/sega kakor!
Passar perfekt till sommarens saftkalas.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0